Vår första dag i London 2018

Det kan ju verka lite märkligt att jag mer än ett halvår efter vår Londonresa postar bilder från resan, men  jag tänker varför inte! Jag blev lite sugen efter att ha pratat med syskonbarnen igår om London, vilka ställen de är sugna på att se och besöka.

Och eftersom det är min blogg och jag gör som jag vill så kommer det minsann bli en liten London serie. Och första inlägget handlar således om vår första dag i London, 29 augusti 2018.

29 augusti 2018 – Dag 1

Kloka av erfarenheterna från vår förra resa till England så valde vi bort morgonflyg från Kastrup (Köpenhamns flygplats), istället valde vi att åka på eftermiddagen. Så vi kunde resa iväg utvilade och pigga, vi valde även bort att ta buss till flygplatsen trots att det skulle blivit betydligt billigare. Istället fick vi skjuts av mina föräldrar till Hyllie station (Emporia, Malmö) där vi tog tåget över till flygplatsen. Super smidigt, då det bara är en hållplats man behöver åka med packning.

Vi anlände till flygplatsen i god tid för att undvika behöva stressa och springa genom flygplatsen igen, lågbudget flygen är förpassade långt bort på Köpenhamnsflygplats.. Känns som man går halvvägs till London, nästan (smärre överdrift). Det var skönt att ha gott om tid, vi gick runt och tittade lite, delade på en korv & bröd, kikade på LEGO butiken på flygplatsen.

För att slippa stressa var vi ute i god tid för vi lärde oss hårda vägen att RyanAir flyget går långt från övriga flygen.. Jag minns inte exakt när vi landade på Luton flygplats (norr om London), men flygresan gick smidigt däremot hade vi lite problem med att få in maken igenom passkontrollen för han var slätrakad och på passet hade han skägg..

Vi hämtade upp våra förköpta buss & tågbiljetter från automater på flygplatsen (billigare köpa i förväg) och sedan letade vi upp vår buss som skulle ta oss till Lutons tågstation (som lustigt nog påminde mycket om den i Hässleholm). Det går bussar från Luton raka vägen in till centrala London, men eftersom vi skulle hela vägen till London Bridge hade det tagit dubbelt så lång tid för oss att åka buss.

Väl framme vid London bridge station höll jag på att få spader, stationen är gigantisk och var under ombyggnad och vi kom fram i rusningstid. Det är väl inte det mest tilltalande för någon med en gnutta socialfobi i bagaget, det var så otroligt mycket folk och rörig station. Men till slut hittade vi rätt, vi fyllde även på våra gamla Oyester cards (resekorten man använder i London) från föregående års resa.

Medan vi väntade på vårt tåg fokuserade jag på utsikten, från perrongen kunde jag titta upp på byggnaderna. Framförallt gick det inte att missa The Shard, en 310 meter hög skyskrapa, som jag nog aldrig någonsin kommer våga mig upp i toppen på. Efter ett byte och 30 minuter senare var vi framme vid vårt boende för vår resa, hotellet DoubleTree by Hilton Hotel London ExCel (fyrstjärnigt hotell).

När vi så slutligen blev incheckade var klockan mycket, vi var trötta och att ens fundera på att åka in till London City för en kvällsrunda lockade inte alls. Tvärtom, vi tog våra varma cookies och gick upp på hotellrummet för att lämna väskorna. Där fastnade vi en lång stund, det är livsfarligt att stanna upp när man är på resande fot för då inser man hur trött man är.

Efter en stunds vilande så besökte vi baren på hotellet, vi beställde och delade på en obligatorisk första Guinness på engelsk mark. Och efter lite funderande beställde vi en pizza och delade på, vi beställde en Soho pizza (Margherita) men fick in något helt annat att äta.. Jag tror det var en Borough Market vi fick in (köttfärs, chorizo, salami, bacon, paprika, röd lök, mozzarella och färska tomater. Inte en pizza jag ens någonsin skulle fundera på att beställa in men som var riktigt god.

Riktigt mysig atmosfär i baren, så vi satt där en lång stund och bara hängde och det blev lite efterrätt också före vi drog oss tillbaka för kvällen. Tre sorters glass; jordgubb, vanilj & choklad och jag njöt av varje liten munsbit (åt laktostabletter när vi var iväg). Efter maten tog vi en liten promenad runt hotellet och längs med vattnet, det blev tidig säng gång efter det. Maken tittade på tv medan jag somnade nästan direkt, brukar ha svårt för att sova borta men hade tagit med mig örngott hemifrån jag satte utanpå hotellkudden så det kändes som hemma.