En måndag med sikte på England och London

uppe i lyften på Ryan Air på väg till London

Min, vår måndag började helt galet tidigt förra måndagen. Redan vid två på morgonen gick jag upp, då hade jag hunnit sova 4 timmar eller så. Och 4.20 var det avfärd för vår buss till Köpenhamnsflygplats. Var vackert se solen gå upp över öresund när vi åkte över bron även om just buss inte var någon höjdare som transportmedel. Jag borde veta bättre, men det verkade så smidigt med något som gick direkt till flygplatsen.

Vårt plan avgick så klart så långt ifrån allt som fanns på Kastrup, så vi fick stressa igenom flygplatsen för att hitta till vår gate där vi fick vänta en mindre evighet för planet var så klart försenat till Köpenhamn.  Jag hade valt prioriterad ombordstigning, vilket var skönt då vårt handbagage var garanterat plats på flyget över till England.

Fotona är från mitt lilla fönster på RyanAir flyget, sista bilden är när planet är på väg ner. Det var inte alls lika obehagligt att flyga som jag kom ihåg, helt klart en skön känsla. Har faktiskt varit lite orolig över upp och nergången.. I onödan. Kittlade till lite i magen precis när planet drog igång men annars bara superhäftig upplevelse att se världen ovanifrån när den inte var täckt av fluffiga moln.

Flygningen gick bra däremot var det superdrygt att komma igenom passkontrollen på Stansted Airport det tog lång tid, efter flyg bytte vi till Stansted Express tåg som tog trekvart. Smidigt komma rakt in i London utan bussar eller dyr taxi.

Livingpoolstreet station i London

Vårt tåg stannade vid Livingpoolstreetstation i London, här mötte vi upp vår kompis Andy och bytte till tunnelbana efter att ha köpt in varsitt Oyestercard (kontantkort för att resa med Londons bussar, tåg, tunnelbana mm).

Och jag är hemskt ledsen Stockholmscentral, men oj vad du känns liten och pluttig numera. Liverpoolstreetstation är ett sjukt stort virrvarr och en magnifik byggnad, jag älskar pampiga äldre byggnader så min Englandskärlek började direkt när jag satt fötterna innanför grindarna på stationen.

Lunch på Blue Boar in London

Vi åkte direkt till St James Park Station där vårt hotell skulle ligga, lämnade in vårt bagage så vi slapp bära tunt på det fram till att vi kunde checka in på våra rum. Och efter det så blev det lunch på Blue Boar i London  (länk), det var en ren slump att vi hamnade där. Vi var hungrig eftersom vi varit uppe så tidiga, jag vet inte om det var hungern och hela resan eller vad men jag åt den godaste hamburgaren i mitt liv.

Så jag är glad att vi valde puben med folk i och inte den som var tom (tips – välj alltid stället med kunder det brukar vara bra tecken och rena toaletter tyder på bra hygien). Hamburgaren bestod av ett krispigt briochebröd, mört och smakrikt wagyukött, äppelrökt bacon osv. Ni fattar, den var GUDOMLIG.  Väldigt härlig atmosfär på stället och de lyxigaste toaletterna jag någonsin besökt, dyra märkesprodukter på badrummet och handlotion, små handdukar för när man tvättat händerna och fluffigt toalettpapper.

Det här stället är ett måste återbesök för, det är värt varenda pund det kostade. På bilderna ser ni även vad herrarna i mitt sällskap åt, ost & skinktoast och en gigantisk rostbiffsmacka. Också de utsökta, jag provade och vet de inte ljög.

St James Park i London

För att smälta maten tog vi oss en långpromenad i St James Park och Westminster området, vi hade riktigt tur med vädret inte en droppe regn hittade fram utan bara solsken.

Churcill War rooms och Robert Clive Memorial i London

Vi gick förbi Churcill War rooms och Robert Clive Memorial, pampiga byggnader dessutom som jag inte riktigt minns vad de heter och några hundra meter bort låg Downing Street. Vi valde verkligen ett hotell mitt i smeten av den politiska delen av London.

Big Ben och Westminsterpalatset i Westminster London

Westminsterpalatset i Westminster London

Ståtliga Westminsterpalatset och Big Ben. Kändes så häftigt att se alla byggnader på riktigt man bara sett på bild, film och tv tidigare. Det var dessvärre mycket reparationer runt Westminster men lyckades få till ganska okej bilder ändå.

Westminster Abbey i Westminster London

Tinnar och torn i överflöd men så häftig byggnad, Westminster Abbey är gigantisk.

Gammal pampig byggnad bredvid Westminster Abbey i Westminster London

En annan fin byggnad som låg granne med Westminster Abbey, Westminster är verkligen fyllt av underbara pampiga byggnader.

hub by Premier Inn Westminster, St James's Park hub by Premier Inn Westminster, St James's Park

När klockan slog 14.00 så stod vi en kort stund efter och checkade in på vårt hotell hub by Premier Inn London Westminster Abbey (länk) där även vår Andy valde att bo. Lyckades byta bort ett rum utan riktigt fönster och fick på samma våning som vår vän. Vilket var väldigt snällt av dom!

Och rummen var som förväntat små men extremt praktiska, förvaring under sängen för väskor och ett sidoboard att dra till skrivbord. Och lister runt sängen för små saker, usbkontakter mm och en app för att styra hela rummet med.. Ja, lampor, tv, värmen osv. Super smidigt tyckte jag men inte maken som inte kunde ändra värmen på panelen bakom hans huvud när vi skulle sova (men det är en annan historia).

Badrummet var en liten glaskub, så jag skulle aldrig kunna rekommendera rummet för blyga personer att dela med någon annan. Men efter 15 år så var det inget större bekymmer för oss, dessutom gick det ju bara att slå på tvn om man tyckte det var jobbigt. Duschen var helt magisk, en stor regndusch i taket perfekt efter en tolvtimmarsdag i samma kläder. Så jag passade på att duscha och byta om innan vi begav oss ut i London igen.

Primark Oxford Street EastChewbacca onepiece, cookie monster inneskor och kul underkläder på Primark Oxford Street East

Efter dusch drog vi oss ner i underjorden igen och åkte med undergrounden (tunnelbanan) till Oxford Circus för en promenad längs med Oxford Street – ett måste när man är i London. Kikade i kul butiker och hamnade slutligen vid.. PRIMARK East!

Så otroligt häftigt och överväldigande, var dock fel ställe när man var superdupertrött och med två killar som shoppingsällskap. Så de fyra våningarna gicks igenom, såg massa kul och handlade rätt lite mest sockar medan maken handlade lite mer faktiskt.

Hamburgare till middag på Five Guys - Tottenham Court Road Hamburgare till middag på Five Guys - Tottenham Court Road

Helt plötsligt var klockan mycket och magarna småkurrade igen, när vi kom ut från Primark fanns Five Guys (länk) rakt över gatan vilket kändes som ett omen. Vår vän Magnus har pratat kärleksfullt om stället som de bästa burgare i världen typ, så vi  gick helt enkelt in och provade!

All deras mat är färsk, de har inga frysar och de gör alla pommes för hand. Bara det är rätt häftigt tycker jag och deras pommes friteras i jordnötsolja något jag aldrig varit med om tidigare. Och maten levde upp till dess rykte, det var riktigt gott. Maken & Andy var eniga om att de var bästa burgarna de ätit, de hade ju inte ätit burgare tidigare på dagen som knockade dem som jag.

Five Guys konceptet är väldigt häftigt, man får välja hur många olika tillägg på sina burgare man vill helt gratis och mängden pommes man får är löjlig så gör ni ett besök där. Gör inte vårt misstag och beställ en pommes var… De fanns pommes i våra papperspåsar där vår mat kom i med. Galet.

Och dryck ingick fria påfyllningar och häftigaste dryckautomaten någonsin, man kunde välja vilka drycker som finns i Coca Colas utbud inklusive deras läsk utan kolsyra. Jag kunde inte låta bli utan jag provade mig igenom åtskilliga innan jag till slut var nöjd med min dricka (som faktiskt slutade med vatten..).

Underground London

St James Park tunnlbanestation i London

Sedan tog vi åkte tillbaka till vårt hotell, trötta och utslitna med en resväska och en shoppingkasse full..

Det blev lite fina Harry Potter & Fantastic Beats fynd till mig, två pyjamaser åt maken, vår diskreta resväska, söta Minions sockar åt maken och söta myssockar åt mig med Marie. En helt underbar dag och somnade väldigt gott vår första kväll i England efter att ha varit vaken över 20 timmar.

Följ gärna och dela bloggen:

2 reaktioner på ”En måndag med sikte på England och London

1. Åh, jag följde din Englandresa på instagram men har ändå längtat efter att du ska blogga om det! Så vackert London är om sommaren, jag har bara varit där på hösten, vintern och våren faktiskt. Och Five Guys-besök blir det nog garanterat för mig och min burgarälskare till man när vi drar till London igen i april nästa år!

1. Vad kul, jag hade inte mycket tid för socialamedier eller annat än resan när vi var iväg. Och jobbar på att kurera evil Englandsförkylning än, den dök upp i fredags så inte orkat blogga tidigare i veckan.

London är en underbar sommarstad men tunnelbanan när det är varmt, nog inte svettats så mycket på väldigt länge.. Skulle personligen ta Blue Boar över Five guys vilken dag i veckan som men det ligger ju inte granne med Primark. 😉