Tankar om hälsa

6716f4_2961088-640x359

Efter en del funderande över hur jag ska få till det här med att äta mer regelbundet och mer varierat för att få min mage att må bättre har jag kommit fram till att låta viktväktarna få en ny chans.

Inte så mycket för viktens skull men just för att få in bättre vanor, äta mer regelbundet, äta bättre portioner som inte ger mig magont. Min mage har varit en intressant historia den här sommaren, men det börjar som tidigare sagt bli mycket bättre. Inga sura magsyror som spökat på ett tag, mitt maginnehåll och magkramper har lugnat ner sig rejält sedan jag plockade bort pco-s medicinen och gluten ur min kost.

Ömheten och huggen under revbenen på vänstra sidan av kroppen har sakta börjat sjunka undan, kan ligga på mage och sova utan att det känns som allt i magen ska åka upp. Det är små saker men det gör så gigantisk skillnad, bandet runt bröstkorgen har släppt.

Har inte mycket besvär alls från urinröret, tranbärsdrycken har verkligen skrämt bort eventuella infektioner där 😉 Börjar känna mig harmonisk och mer som mig själv igen. Underbara känsla!

In English. Erhm. Lots of babbling about how I’m starting to feel better at last, not much of tummy acid lately and the gluten free and pco-s medication free diet is really helping my stomache alot. I can sleep, eat like a normal person, less pains and I’m just really starting to feel like myself. Slowly day by day, so now I’ve decided to take better care of myself.

Signed up for a membership at the weightwatchers to help me ease into good eating habits, being ill have already put me on the right track and I’d like to keep it that way. Not for the weight or to look better, but to feel better – I’m not very vain.

 
Följ gärna och dela bloggen:

3 reaktioner på ”Tankar om hälsa

  1. Vill gärna kommentera det här, då jag brinner för denna med. Då jag är i samma situation, och kämpar med vikten , puh.
    Jag önskar dig all lycka till och att viktväktarna ska gå bra. Det är verkligen helt sant, att magsyror, maginnehållet gungar, svårt ligga på magen och fy vad det hugger & sticker till högra revben på mig med.
    Har jag uppfattat dig rätt, så mår du bättre utan pco -s medicinen ?
    Du har skrivit gluten-inlägg på sistone, så jag tänkte om du kanske vill få veta , att jag fick syn på bok i min Hälsa-tidning. Själv tål jag socker, mjölk o gluten. Det finns en bok som skrivs av Ulrika Hoffer, Bonnier Fakta.
    Heter ” Baka utan socker, gluten och mjölk ” . Själv funderar jag på att köpa den, eftersom jag är sockerberoende.
    Ska kolla efter den i Bokhandeln, om den finns. Fick syn på den häromdagen 🙂
    Vad skönt att du slipper problemet med urinröret och tranbärsdrycken är visst riktigt bra. Är glad för din skull att du känner dig mer harmonisk och mår bättre! 🙂

    Jag önskar dig all lycka till med Viktväktarna om du nu ska ta den vägen. Själv har jag bestämt mig att jag börjar med viktminskningen igen för sista gången, den 1 september.

    1. Så där jag är lite ikapp nu, tack för dina värmande ord! Jag fick sånna där huggkänslor under revbenet i söndags efter att ha provat gluten och friterad mat, vet inte om det är glutenet som är boven eller friterat och fet ,at men får prova mig fram.

      Tråkigt att du också mår dåligt, har du provat gaviscon och omeprazol? Jag tar 2 omeprazol om dagen sen slutet av juni + druckit (äckliga) men effektiva gaviscon när det var som värst. Hjälper både mot smärtan och illamående känslan.

      Jag tror det är bättre avstå baka än att baka utan socker, utan mjök går fint bara att byta till olja & vatten, gluten finns många bra alternativ till med. Men just socker är det som skapar smaken, konsistensen osv. Nog bättre bli av med sockersugen och lära sig den långsamma processen av att begränsa sig? Eller avstå helt. Förstår problematiken eftersom jag lätt kan äta tills påsen, förpackningen är tom när det gäller godsaker 🙁

      Varför just 1 september om jag får fråga? Lycka till du med!!

      Tack för dina kommentarer och förlåt för att jag är så långsam! Kram från H.

  2. Tack för ditt svar 🙂

    Det där med huggkänslorna som vi har, det är skit jobbigt och gör ont. Vet inte om vi har exakta samma problem, då jag har inga bekymmer med gluten eller friterat mat. När jag börjar gå en bit, så hugger det extra till o det gör hemskt ont. Eller är stillasittande då hugger det till.

    Tack för tipsen, nej har aldrig prövat dom namnen du nämnde. Är det receptfritt eller bör man
    gå till läkare? Det är jobbigt med illamående känslan, särskilt när det gungar i magen, man är rädd för att kasta upp när man är på stan eller liknande.

    Det är faktiskt helt sant som du säger, att vara helt utan socker. Det kan finnas bakverk utan socker
    som är goda, men jag måååste ha socker. Tänkte kanske prova mig fram att baka utan socker, det kanske inte skadar 🙂
    Intressant det där, har aldrig direkt tänkt på att lära sig långsamma processen och begränsa sig… Nåt tankeställare för mig!
    Samma här!! Kan äta godsaker tills de är slut i påse eller så, ser jag en stor paket med Marianne godis så är de slut inom 2 dagar. 🙁
    1 september, självklart får du fråga! För att då förbereder jag mig mentalt o fysiskt, så sätter jag i gång. Även vill passa på frossa nu i helgen, sen stopp 😉

    Ingen fara, du svarar när/om du kan. Kram på dig med!

Kommentarer inaktiverade.