Dag tre, aj aj

Cyklade på motionscykel

Det tog emot idag, som fan. Fotleden började värka igårkväll (den med titanplatta i) och hade väldigt svårt komma till ro, tror jag slocknade vid sex imorse.. Trevlig träningsvärk som extra bonus när jag vaknade, första instinkten var att nej idag blir det vilodag! Men efter lite pepp från mina VIKTIGa tjejer (länk till facebookgrupp VIKTig) så blev det en kvart idag med.

Körde intervaller, började med 5 minuter i slow motion för att ”värma upp” de ömma musklerna. Sen ökade jag hastigheten lite till och körde 5 minuter till, ökade ytterligare i fyra minuter och sista minuten körde jag som en idiot. Cyklade som om jag cyklade för mitt liv 😉

Låter nog barnsligt men det var skitkul och träningen gick bra, averkade inte alls samma sträcka som igår men jag fick inga problem med luftrören och värken i kroppen känns mindre efter träningen. Var smart och öppnade luftrören med astma medicin före träningen, så det kan ha gjort lite skillnad idag.

 
Följ gärna och dela bloggen:

3 reaktioner på ”Dag tre, aj aj

  1. Jag vet att jag nämnt det förr, men jag kan verkligen rekommendera Yoga! Är väldigt förvånad över hur bra träning det verkar vara efter att ha kört flera pass.

    Dels har man väldigt stor möjlighet att själv justera svårighetesgraden i de flesta poser, så man kan träna även som nybörjare. Men det kan även vara sjukt utmanande. Har sjukt hög puls när jag kör.. försöker hålla mig precis på gränsen till att svimma.. 😉

    Jag tror det är nyttig träning, för att man får upp pulsen rejält, man får upp ett ordentligt flås (båda bra för både kondition och midjemått), man tränar väldigt många muskler på en gång och på ett mer naturligt sätt än i maskiner. Och till sist men inte minst (och anledningen till att jag rekommenderar det till dig utifrån ditt inlägg): Man rör sig förvånansvärt lite. Det är mest statisk träning. Man står i en viss ställning och utsätter musklerna för last.. Det betyder att man utsätter leder för förvånansvärt få påfrestningar. Det uppstår alltså väldigt lite ”slitage” vid träningen. Om man har en tidigare skada kan det vara bra. Just fötterna utsätts för relativt få påfrestningar, tycker jag. Prova på!

    Om du (så som jag) inte vill gå på yogapass bland folk så finns flera yoga övningar på piratbukten om du vill prova på! 🙂 Framför allt DDP Yoga som jag kör just nu.

    Grym träning! You could be this guy!
    http://youtu.be/xBPn5X53OSE

    Eller om du föredrar ett exempel 🙂
    http://vimeo.com/39446799

    Filmerna är ju lite i högsta laget smöriga och tårdrypande så man kan hysa lite tvivel. Men jag kan personligen intyga att det här är sjukt bra träning! 🙂

      1. Tja, DDP passen varierar i längd. Mellan 15 och 40 minuter beroende på vad man tränar (och de kortare passen förväntas man ofta göra tillsammans med de längre). Jag brukar själv vara ganska slut efter 20 minuter. Då trycker jag på paus och ligger och pustar ett tag. Sen är det på det igen!

        En skön grej är att typ de sista 10 minutrarna brukar vara ganska avslappande faktiskt. Mer stretch. Så det är bara första halvtimmen man behöver kämpa för att överleva. 🙂

        Det viktiga att komma ihåg är att man ju kan justera belastningen ganska mycket själv, så man måste ju inte halvt dö på kuppen. Jag tycker dock om att prova på de svårare övningarna. Är övertygad om att det ger resultat om man satsar det lilla extra. Snubben är väldigt tydlig i filmerna att man ska göra övningarna till sina egna: Justera överallt man vill. Är en övning för svår, sätt då ner knät så blir det lättare. Kör en runda armhävningar istället för 3, osv osv..

        Prova på, vet ja’! Han säger att man ska köra varje dag. Jag kör kanske 2-3 gånger i veckan.

        Har tagit det lite lugnt sedan jag gick över till LCHF. Kroppen är fortfarande i omställningsfas med smått skenande puls vid minsta ansträngning. Tror inte det är en bra idé att pressa maxpulsen just nu. 🙂

Kommentarer inaktiverade.