Kokoschoklad (Bounty kopia)

Ett litet tips inför helgen eller till kvällsfikan, barsen håller sig inom gränsvärdena för kolhydrater per dag enligt lchq och lchf. Ett super smaskens snacks – bara man inte äter alla på en dag (600gram snacks på en dag mår ingen bra av).. Det blir ca 600 gram bars av receptet (100gr kokossmet + 100 gram choklad).

Källa: Bakglädje med LCHF (via lchfrecept.com). Receptet i original innehåller 1 dl suckrin, mina smaklökar tycker det är på tok för sött kommer halvera till nästa gång och kanske lyxa till det med en liten gnutta vaniljpulver (EJ vaniljsocker!) för att få en fylligare smak på barsen/godisarna.70% choklad passade perfekt, för mörk och det blir för bittert fast det är ju min personliga åsikt!

Tack Maria för att du gav mig det här tipset omedvetet för någon månad sen 😉

LCHF Kokoschokladbar

Steg för steg foto kan du hitta här

Ingredienser:

0,5 dl sukrin
50 g kokosfett
1 dl grädde
1 dl kokosmjölk (olika märke har olika kolhydrater så läs på förpackningarna)
200 g riven kokos
200 g choklad med hög kakaohalt (>70 %)

Gör så här

1. Smält sukrin och kokosfett i en kastrull.
2. Tillsätt kokosmjölk, grädde, kokos och låt det sjuda.
3. Rör samman allt och häll sedan upp i en avlång form med bakplåtspapper, låt sedan smeten stå 1 timme i kylen och vila.
4. Skär upp i avlånga, fyrkantiga rutor efter smak.
5. Sätt in bitarna i frysen och låt vila 1 timme.
6. Smält chokladen försiktigt i mikron ( ca 30 sekunder i taget  några ggr).
7. Doppa kokosbitarna i chokladen och lägg på bakplåtspapper.
8. Ställ in i frysen för att bitarna ska kallna. Förvara sedan i kylen.

Kokoschoklad före choklad doppning

Kokossmeten uppskuren och redo för choklad doppning. Står att man ska forma barsen förhand
men det blir tokkladdigt så satsa på en form, plåt och skär fina bars av istället när det stelnat.

Back to Top
Translate »