Viktplanering

maj 2009v

Detta inlägg blir även en fast sidoflik på bloggen så man lätt kommer åt informationen. En sak är säker, morgondagen kommer att bli jobbig.. Bilden till höger är från maj 2009 (vikt 107 kg inte maxvikt), är väldigt nöjd med vad jag presterat sedan dess men nu är målet satt att gå ner till 75 kg  till maj 2012.

Startdatum 2011.10.24

Sambon och jag har tagit ett gemensamt beslut om att kämpa tillsammans med vikten. Det blir fasta regler, om än inte en specifik diet. Så det blir inget gi, lchf etc tänk utan det blir den filosofi jag själv haft fram till jag bröt foten tidigare i år. Viktigaste är att återfå struktur på mat och vardagsmotion. Som belöning ligger en lång weekend i London sommaren 2012, ju bättre vi sköter oss desto mer pengar resan!

Delmålsdatum 2012.01.01

  • Mattias ska väga 110 kg
  • Mattias ska klara gå 5 km under 60 minuter
  • Helen ska väga 80 kg
  • Helen ska klara gå 5 km under 60 minuter (beror på hur foten är)

Slutmålsdatum 2012.04.30

  • Mattias ska klara av gå 5 km på under 40 minuter
  • Mattias ska väga 105 kg
  • Mattias ska delta i Springtime 2o12, Helsingborg
  • Helen ska väga 75 kg
  • Helen ska klara gå 5 km på under 40 minuter

Startregler

  • Minst gå 2 ggr per vecka en sträcka på minst 2 km.
  • Naturgodis 1hg max 2 ggr per vecka utöver ätardag
  • ”Ätardag” onsdagar alt dag med kalas/bio/gå ut/middag med vänner liknande. Inga extra ätardagar!
  • Ätardag innebär 1 godis/kaka/efterrätt + 200g chips med dip
  • Äta minst någon grönsak till middag alt minst 1 frukt dag
  • Dra ner på potatis/pasta/ris
  • Äta fisk minst 1 ggr per vecka (fiskpinnar räknas)
  • Pizza max 2 ggr per månad
  • Undvika snabbmat förutom kinamat (friterad går bort)
  • Försöka laga all mat själva
  • Dra ner på bröd, äta knäckebröd istället tex
  • Dricka minst 1 liter vatten per dag
  • Ingen vanlig läsk/saft förutom på ätardag, zero läsk okej vanliga dagar men vatten måste drickas ändå!
  • Undvika äta ute på lunch för Mattias, försöka ha nyttig lunchlåda varje dag
  • VI ska äta frukost och lunch varje dag, även lediga dagar

”Bestraffningar” vid felsteg

  • Städa toaletten alt dammsuga lägenheten ELLER gå 2 km

Vid sjukdom

  • Inget godis vid sjukdom, glass & saftis vid halsont
  • I övrigt försöka äta som vanligt, bröd etc är okej men inte godis/kakor/etc

Vid resor

  • Gäller inga regler, allt är fritt fram

Belöning

  • Köpa London flygbiljetter för Mattias bonuspengar!
  • Varje vecka avklarad utan fusk belönas med 100 kr vars till reskassa.
  • Pengarna ska förvarias i en glasburk märkt London så att vi ser pengarna växa, tydlig visuell belöning.
 
Följ gärna och dela bloggen:

6 reaktioner på ”Viktplanering

  1. Vad spännande att få följa er resa mot ett hälsosammare liv! Och så bra att göra det tillsammans 🙂

Kommentarer inaktiverade.