Äter mer än vi behöver?

Jag tyckte det här inlägget från Ulrika Gabriel var så bra att jag repostar det (original inlägg kommer du till genom att klicka på rubriken nedan). Punktlistan ska jag nog göra en fin bild av och ha som bakgrundsbild tills jag lär mig bryta beteendet att äta när jag egentligen inte behöver.

Ulrika Gabriel

DÄRFÖR LURAS DU ATT ÄTA MER ÄN DU BEHÖVER

De flesta av oss har svårt att stå emot frestelser i form av mat – även om vi har bestämt oss för att inte äta mer än nödvändigt. Det beror på att vi fortfarande fungerar mentalt på samma sätt som vi gjorde för tusentals år sedan då vi aldrig kunde vara säkra på när vi skulle få mat nästa gång. Idag har vi andra förhållanden och kan lära oss att stå emot detta sug genom att förstå varför vi tänker som vi gör och dessutom hitta alternativa sätt att fylla på med energi.

Varför är det så svårt att stå emot sug på mat och att impulsäta så snart vi ser något gott?
Jo, helt enkelt därför att vi fortfarande fungerar som vi gjorde får många, många tusen år sedan. Då hade vi inte samma tillgågn till mat som vi har nu. Vi hade heller inte tillgång till samma typ av mat som vi har nu – mat som får oss att bli feta och som skapar ännu mer sug, en ond cirkel.

I dag vet vi när det är dags att äta mat nästa gång. Kanske har du nyss ätit frukost och kan då snabbt räkna ut att om en tre, fyra timmar så är det dags för lunch. Du vet mentalt att du inte kommer att svälta ihjäl den här dagen heller. Du kommer att få mat om några timmar igen.
Men, så ringer grannen på dörren och frågar om du vill komma och fika. Hon har en nylagad rabarberpaj som hon vill bjuda på. Eller så har kollegan med sig en kanellängd från konditoriet som hon bjuder på på kafferasten.
Vad gör du då, om du har bestämt dig för att ”hålla igen”?
Kanske har du sådan viljekraft att du står emot. Då hör du inte till majoriteten. De flesta hugger gladeligen in på den ljumma rabarberpajen och lassar på extra mycket vanlijsås.
Varför?
Därför att mentalt tänker du:
– Mat! Åh så gott det ser ut. Jag känner att det är precis rabarberpaj som jag ”behöver” just nu.
Utan att du är medveten om det far också tankar i ditt huvud som säger att det är bäst att du äter nu när du har tillfälle. Du vet inte när du får mat nästa gång. Det kan dröja dagar. Passa på! Frossa! Ladda upp! Dessa tankar är dina nedärvda överlevnadstankar som du har för att du inte ska svälta ihjäl.
Du behöver inte lyssna på dessa tankar idag.
Du kommer att överleva fram till lunch då du ska äta en smarrig laxsallad.

Hungersignaler får du som ett tecken på att du behöver energi.
Att äta är ett sätt att fylla på med energi, men det finns flera:

  • Gå ut i friska luften
  • Gå en promenad
  • Prata med en vän
  • Drick ett glas vatten
  • Sträck på dig
  • Gör en andningsövning
  • Något annat som DU vet ger dig kraft och energi.

Nästa gång det erbjuds mat som du inte hade tänkt att äta och du översvallas av lusten att proppa i dig så mycket du bara kan, fastän du bestämt dig för att låta bli, tänk på att:
Det i första hand är en överlevnadsinstinkt som talar. En instinkt som inte har något med din verklighet idag att göra. Du behöver INTE lyssna på den.
Du behöver troligtvis fylla på med lite ny energi. På vilket sätt kan du göra det utan att stoppa något i munnen?

 
Följ gärna och dela bloggen: