B12 brist

Uppdatering: Receptändring beviljad!

Har äntligen tagit itu med att kontakta min husläkare för ändring av min b12 brist behandling, vill prova byta ut mina Triobe ( vitamin B12 0,5 mg, folsyra 0,8 mg, vitamin B6 3 mg) mot Folacin (folsyra) och Behepan (cyanokobalamin).  Ni kanske undrar varför? De verksamma ämnena är lägre i kombinationstabletten och eftersom jag fortfarande har mycket problem med ”sovande” fötter, fumliga händer och värk så vill jag prova och se om den medicinering min far går på kanske fungerar lika bra för mig som för han. Är trött på att inte känna mig helt okej, är för ung för att leva som en gammal pensionär 😉

B12 brist?

Min b12 brist kommer inte ifrån dålig kost eller obehandlad gluten intolerans utan är ärftlig – det kommer ifrån min fars sida av släkten. Vad jag känner till (man vet inte allt om alla kusiner etc) så går minst en kusin, min faster, pappa och lilla jag på b12 behandling.

Hur vet man att man har b12 brist?

I början har man inga symtom och det påverkar inte ens blodvärden, symtomen kommer sakta över tiden man känner trötthet, tungsveda (aldrig själv märkt) och håravfall (oh ja, mitt hår ändra helt karaktär sen jag påbörja b12 behandling!). Blodbristen (anemin) kommer smygande och ger sällan symtom förrän vid mycket låga blodvärden (så mycket prov jag fick gå igenom på grund av mina blodvärde..).  Så småningom kommer domningar och stickningar i fötterna, den ytliga känseln är nedsatt. Även nedsatta reflexer och muskulär svaghet i armar och ben uppkommer.

När det fortskrider kommer även nedsatt känsel, fumlighet, muskeltrötthet och förlamningar. En del patienterna kan även få depression, nedsatt minne, yrsel, nedsatt balans och demens.

OBS! Debutsymtomen vid B12 brist utan blodbrist kan vara neuropsykiatriska eller neurologiska. Vitamin B12-bristen kan vara kopplad till de tankefunktioner med vilkas hjälp information och kunskap hanteras sk kognition.

( Fakta lånad från fass.se )

Livsmedel Med Vitamin B12

  • 23% Fisk och skaldjur
  • 44% Kött, fågel, ägg, inälvsmat, korv
  • 16% Mjölk, fil och yoghurt
  • 6% Ost

Ja, jag tycker om att läsa på mig angående mina ”sjukdommar”. Att bara låtsas som det regnar kommer aldrig göra mig friskare!

Följ gärna och dela bloggen: